نمک تصفیه خوراکی

حتما شما هم بارها در مورد تاثیر نمک در افزایش فشار خون شنیده‌اید، و یا اینکه دیده‌اید پزشکانی را که برای کاهش فشار خون، توصیه می‌کنند افراد کمتر نمک مصرف کنند. اما در آمریکا تحقیقاتی صورت گرفته است که تاثیرات نمک در افزایش فشار خون را رد می‌کند و بیان می‌کند که رژیم غذایی کم نمک تاثیری بر کاهش فشار خون ندارد.

 

تأثیر پتاسیم در کاهش فشار خون

در دانشگاه USC کالیفرنیا، پزشکان مختلف طی تحقیقاتی متوجه شده‌اند که پتاسیم موجود در نمک طعام طبیعی، در کاهش فشار خون موثر است. همچنین پتاسیم موجود در نمک برای دفع سریع سدیم اضافی مفید است. پتاسیم یکی از مواد معدنی مهم است که بدن ما برای عملکرد صحیح باید آن را دریافت کند. پتاسیمی که از طریق نمک دریافت می‎شود تاثیرات منفی سدیم را بی اثر می‌کند و در نتیجه سبب کاهش فشار خون می‌شود.

یکی از اعضای مهم بدن که در کنترل فشار خون نقش دارد، کلیه‌ها هستند. کلیه‌ها میزان مایعات داخل در بدن را کنترل می‌کنند و به تعادل فشار خون در رگ‌ها کمک می‌کنند. زمانی که مایعات داخل بدن بیشتر باشد، میزان فشار خون هم بالاست و کلیه برای جلوگیری از این موضوع، خون را غربال می‌کند و مایعات را می‌مکد. سپس اقدام به خارج کردن مایعات از بدن می‌کند، مایعات به صورت ادرار از بدن خارج می‌شود و فشار خون کاهش پیدا می‌کند.

پزشکان آمریکایی توصیه می‌کنند که بهترین منبع دریافت پتاسیم استفاده از مواد غذایی طبیعی حاوی پتاسیم است. خوراکی هایی مانند نمک طعام، مور، آواکادو، خربزه، زردآلو، سبزی‌های پهن برگ، قارچ، پرتغال و غیره برای دریافت پتاسیم مناسب هستند.

توصیه می‌شود آب سبزیجات پخته شده دور ریخته نشود، چرا که پتاسیم بعد از پختن سبزیجات در آب آزاد می‌شود. بنابراین سعی کنید از آب سبزیجات استفاده کنید و حتما این ماده خوراکی را به رژیم غذایی کودکان اضافی کنید.

 

رژیم غذایی کم نمک : کاهش دریافت سدیم

در تحقیق دیگری که روزنامه ایندیپندنت در مورد تاثیر نمک بر فشارخون منتشر کرده، نشان می‌دهد دریافت پتاسیم برای کاهش فشار خون لازم است. بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، بر طبق دستورالعمل تغذیه‌ای 2020-2015 مسئولان بهداشت آمریکا، لازم است افراد سالم مصرف روزانه سدیم را به 2300 میلی گرم محدود کنند.

اما نتیجه مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون که وضعیت بیش از 2600 مرد و زن 30 تا 64 ساله را برای 16 سال مورد پیگیری قرار دادند، موید شواهد و مدارک فزاینده‌ای است که نشان می‌دهد توصیه به محدود کردن مصرف سدیم احتمالا نادرست است.

تمامی شرکت کنندگان در ابتدای این تحقیق فشار خون عادی داشتند. اما در طول 16 سال پس از آن، محققان متوجه شدند افرادی که کمتر از 2300 میلی گرم در روز سدیم مصرف کرده بودند، در قیاس با افرادی که مقادیر بیشتری سدیم مصرف کرده بودند، حتی فشار خون بالاتری داشتند.

آنچه از این نتایج پژوهش‌ها برداشت می‌شود نهایتاً در جمله «سلامتی در رعایت اعتدال است» خلاصه می‌شود. به نظر می‌رسد که رژیم غذایی دارای نمک متوسط کمترین میزان خطر ابتلا به بیماری فشار خون را در پی دارد . بنابراین نباید به بهانه پیشگیری فشار خون مصرف نمک را بیش از اندازه پایین آورد.