در نزدیکی شهر توردای رومانی، معدن نمک زیر زمینی ای با قدمت 900 سال به نام سالینا توردا (به معنی کلرید سدیم) وجود دارد که توسط دولت رومانی به مرکز تفریحی و درمانی مبدل شده است. این معدن به علت شرایط استثنائی استخراج در اعماق زمین یا سطح زمین از جاذبه گردشگری بالایی برخوردار است و پتانسیل استفاده به عنوان موزه را نیز دارد.

 

سالینا توردا در روستای دورگا، دومین شهر بزرگ پنسیلوانیا است و هر ساله از 1992 تا به امروز پذیرای بازدید کنندگان این معدن بوده است. سایت business insider ، سالیا توردا را به عنوان زیباترین مکان توریستی برگزیده است لذا این معدن دارای رتبه ۲۲ از نظر مکان های گردشگری خاص در جهان است و هر ساله حدود ۳۵۰ هزار بازدید کننده دارد.

این موزه معدن اکنون به مرکز درمانی، استخر شنا و سالن بدن سازی و آب درمانی نیز مجهز شده است و برخی درمان های مکمل و زیبایی نیز در این مکان انجام می شود.

سالینا توردا - زیباترین موزه معدن و پارک زیرزمینی

سالینا توردا – زیباترین موزه معدن و پارک زیرزمینی

 

امکانات تفریحی سالینا توردا:

  • چرخ و فلک
  • میز تنیس با تجهیزات کامل
  • مینی گلف
  • زمین شن بازی بچه ها
  • مینی بولینگ
  • باشگاه بیلیارد
  • کافه پذیرایی
  • آسانسور معدن رودولف
  • راه پله ی معدن رودلف با ۱۷۲ پله
  • سالن آمفی تئاتر معدن رودولف

سالن آمفی تئاتر ۱۸۰ صندلی همراه با گرمکن دارد. صدای نمایش در این معدن تقویت شده است و این خاصیت اجرای کنسرت ها و نمایش ها را بسیار جذاب تر می کند.

سر در ورودی معدن:

ورودی معدن سالینا توردا با ترکیبی از شیشه و استیل و طرح های دایره ای شکل ما را به دنیای خیالی می کشاند و ذهن ما را ناخودآگاه آماده ورود به جهانی دیگر می کند:

سردر موزه معدن سالینا توردا

 

پارک سلامتی سالینا توردا:

ممکن است ندانید چرا در کنار تبدیل این معدن به مکان گردشگری این معدن مانند یک شهر بازی مجهز است و یا از دست مسئولان ناراحت و یا شاید عصبانی شوید که چرا مکانی با این همه ارزش ژئوفیزیک و طبیعی باید به شهربازی خاص برای کسب درآمد تبدیل شود؟

اما در حقیقت دلیل وجود همه این ابزار و وسایل این است که مردم بتوانند ساعت ها بدون درک گذر زمان در اینجا از خواص نمک درمانی استفاده کنند.

سابقه نمک درمانی در آبگرم توردا به سال ۱۸۴۰ بر می گردد زمانی که دکتر جوزف Hanko از کلر آب معدنی برای درمان بیماری های روماتیسمی، گردش خون محیطی و اختلالات زنان استفاده کرد .

دمای هوای ثابت (۱۲درجه)، سطح رطوبت ۸۰ درصد و فشار هوا ۷۴۷ تا ۷۵۲ میلی متر جیوه است.

این مکان با توجه به: آب و هوای بسیار سالم و نمک یونیزاسیون موجود در هوا، عدم حضور آلرژن ها، وجود ذرات نمک آئروسل، غلبه یون های مثبت در هوا، اثر درمانی مفید برای بیمارانی با شرایط تنفسی شدید (عفونی و آلرژیک) را دارد.

تعداد کل باکتری های موجود در یک متر مکعب در تمام اندازه گیری‌ها شده تقریبا صفر است یعنی هیچ الرژنی در هوا موجود نیست. فضای معدن حداقل رادیواکتیو را داراست.

پارک تفریحات متنوعی را برای سرگرم کردن بچه ها که باید ساعت های طولانی در پایین معدن تنفس کنند را داراست.
امروزه این مرکز شعاع زیادی از خدمات از جمله تناسب اندام، درمانهای صورت، یک مرکز پزشکی، تجربه فوق العاده آبگرم با موسیقی و…. به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

هالوتراپی در موزه معدن سالینا توردا:

مطالعات و تجربیات علم نمک درمانی مؤید تأثیر این نوع از درمان بر بهبود آسم، برونشیت، شرایط گوش و حلق و بینی مزمن مانند آلرژی و سینوزیت و بی خوابی، خروپف، سرماخوردگی، سرفه سیگاری و آنفلوآنزا هستند. بر اساس این مطالعات ۹۵-۸۵ درصد از کودکان دارای مشکل تنفسی تنها پس از ۳ جلسه درمان شدند.

مطالعات دیگری نیز بر تاثیر نمک درمانی بر غدد انجام شده است و نتایج مفیدی به همراه داشته است. همچنین افراد مبتلا به اختلالات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و جوش توانستند در این مکان بهبود یابند. برخی از مردم حتی پس از تجربه اثرات مفید هالوتراپی به فکر نصب اتاق نمکی در خانه های خود افتاده‌اند.

کشف یکی از اسرار مادر طبیعت، نمک، در بسیاری از جنبه های بهداشت و سلامتی مردم تاثیر مفیدی داشته است به طوری که مردم در معدن به مدت چند روز یا حتی چند هفته می مانند و از امکانات متعدد این معادن مانند استخر شنا، حمام آب گرم، میز بیلیارد، کتابخانه ها، کافه ها، رستوران، گالری شراب، چشمه های معدنی نمک، و منطقه باغ زیرزمینی برای بچه ها بهره می برند تا بهبود یابند.

ساعات بازدید از موزه معدن سالینا توردا:

معدن سالینا توردا بین روزهای دو شنبه تا یکشنبه باز است و با توجه به قسمتی که از آن بازدید می کنید می توانید بین ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر به معدن بروید.

امکانات برای بازدید کنندگان سالینا توردا:

  • غرفه های فروش مواد خوراکی و… در داخل معدن وجود دارند.
  • به کسانی که با حیوان خانگیشان برای بازدید آمده اند سبد های مخصوص داده می شود.
  • دستگاه ATM برای تهیه پول در جلوی درب ورودی معدن وجود دارد.

روش دسترسی به موزه معدن:

معدن در ۴٫۵ کیلومتری شمال شهر توردا در روستای دورگا قرار دارد. از میدان وسط شهر توردا اتوبوس‌های ویژه شما را طی زمان ۳۵ دقیقه به معدن توردا می‌رسانند. این مسیر با تاکسی ۹ دقیقه به طول خواهد کشید. معدن هفت روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر باز است. در ورودی معدن بروشورها و نقشه هایی به شما داده می شود و بهترین و کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به معادن اصلی به شما پشنهاد می شود.