به گزارش ایرنا، مشاور امور صنعتی نخست وزیر ایتالیا در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی كاشان گفت: تجار این كشور آماده مشاركت در اجرای طرح‌های اقتصادی اولویت‌دار و مورد حمایت دولت ایران هستند. استحصال فرآورده های کانی از دریاچه نمک نیز در این جلسه مطرح شد. در این نوشتار، پس از بررسی نتایج کلی این جلسه، به بررسی این طرح می‌پردازیم.

طرح استحصال فرآورده های کانی از دریاچه نمک

نشست مشاور امور صنعتی نخست وزیر ایتالیا در اتاق بازرگانی کاشان

 

نتیجه نشست مشاور امور صنعتی نخست وزیر ایتالیا در اتاق بازرگانی کاشان را می‌تواند در آیتم‌های ذیل خلاصه کرد:

  • سفر هیات ایتالیایی شامل وزرای صنایع و خارجه و صاحبان صنایع این كشور در دو ماه آینده به ایران با هدف مذاكره در زمینه نیازمندی‌های ایران
  • اطلاع‌رسانی طرف ایتالیایی درباره تمایل تجار ایتالیایی در مشاركت و سرمایه گذاری طرح‌های داخل ایران که دارای اولویت باشند و توسط دولت ایران حمایت شوند
  • اعلام آمادگی تجار ایتالیا برای همکاری در طرح‌های شهرستان كاشان
  • ارائه توضیحات درباره پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری شهر کاشان در صنایع مختلف توسط رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی كاشان
  • دیدار مشاور نخست وزیر ایتالیا در این سفر از سه واحد نساجی، ریسندگی و بافندگی و فرش كاشان
  • بررسی پتانسیل سرمایه‌گذاری در این صنایع مختلف شهر کاشان

 

طرح استحصال فرآورده های کانی از دریاچه نمک

محمود تولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان در حاشیه نشست هیات صنعتی ایتالیا با اعضای اتاق بازرگانی كاشان به ایرنا اظهار داشت:

كارهای اولیه طرح استحصال فرآورده های كانی مختلف شامل منیزیم، سدیم، كلر و گاز كلر از دریاچه نمك در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

وی افزود: 34 فرآورده كانی از دریاچه نمك قابل استحصال است و این طرح بین المللی تاكنون در بحرالمیت اردن انجام شده است.

تولایی تاكید كرد: دریاچه نمك با طول 150 و عرض 180 كیلومتر ظرفیت بسیار بزرگی برای منطقه كاشان و ایران است.

 

ظرفیت‌های کاشان برای سرمایه‌گذاری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی كاشان، موارد ذیل را به عنوان ظرفیت‌های قابل توجه شهر کاشان برشمرد:

  • وجود بزرگترین صنایع فرش، فولاد، گالوانیزه، عرقیات و اسانس و گلاب
  • برخورداری از آخرین تكنولوژی روز دنیا در واحدهای صنعتی
  • بزرگترین واحد تولید مس
  • دو پدر صنعت نساجی و اسانس ایران

تولایی به حضور مدیران 150 واحد صنعتی نساجی كاشان در نمایشگاه چهار سالانه نساجی دنیا در میلان كه در ماه نوامبر برگزار می شود، اشاره كرد و گفت:

این حضور خواهد توانست بستری برای همكاری های بیشتر اقتصادی با فعالان اقتصادی دنیا باشد.

وی با اشاره به حضور چند ماه اخیر گروهی از صنعتگران كشور فرانسه در كاشان به منظور بازیابی بازار از دست رفته و احیای آن افزود:

روابط تجاری با شركت های اقتصادی از سراسر دنیا كه در زمان تحریم همكاری های خود را با ایران قطع نكرده بودند، از جمله چند كمپانی ایتالیایی بعد از تحریم ادامه داشته و حتی گسترده تر خواهد شد.

تولایی از استقبال اتاق بازرگانی كاشان برای ارایه طرح های اقتصادی قابل اجرا در منطقه به صاحبان صنایع ایتالیا و همكاری های مشترك خبر داد.
هیات صنعتی ایتالیا به نمایندگی آنجلو ترومبونی مشاور امور صنعتی نخست وزیر ایتالیا در سفر نیم روزی خود به كاشان علاوه بر نشست و تبادل نظر با اعضای اتاق بازرگانی كاشان از سه واحد صنعتی این منطقه بازدید كردند.