نحوه طراحی آجر نمکی شهرهای کویری خودکفا

نحوه طراحی آجر نمکی شهرهای کویری خودکفا

نحوه طراحی آجر نمکی شهرهای کویری خودکفا چگونه است؟ در این طرح نمک به دست آمده از دریا با نشاسته گرفته شده از جلبک در آب شور ترکیب می‌شود. در طی این فرآیند آجری ساخته می‌شود که بسیار فشرده‌ تر از زمین است. این آجر می‌تواند برای ساخت بناهای زیبا در مناطق خشک مورد استفاده قرار بگیرد. .

بر خلاف فناوری نمک‌ زایی سنتی که در آن‌ها، آب‌ نمک غلیظ دوباره به دریا برگردانده می‌شود و برای اکوسیستم دریایی مضر است، نمک به دست آمده از این روش در ساختمان‌ سازی استفاده می‌شود.  به دلیل اینکه نمک در برابر رطوبت واکنش خوبی ندارد از این رو، گبوئرز آجرهای نمک دارای نشاسته را با اپوکسی (نوعی پلاستیک) پوشانده است.وی حتی طرح جامعی برای ساخت یک شهر نمک ی در لوسیل، جنوب دوحه قطر دارد.

استفاده از آجر نمکی برای طراحی شهرهای کویری

امروزه معماری پیشرفت‌های چشمگیری کرده است. اما برخی از معماران بر این عقیده هستند که برای هر اقلیم باید از مصالح بوم آورد استفاده کرد. آجر نمکی در مناطق خشک کویری یک نوع مصالح بومی محسوب می‌شود. این آجر بسیار مقاوم می‌تواند جایگزین کاهگل در این مناطق شود. با استفاده از آجر نمکی برای طراحی شهرهای کویری، ظاهر بسیار زیبا و سنتی نیز خواهند داشت. این مصالح دارای ویژگی‌هایی زیر است:

  1. در دسترس بودن
  2. جزو مصالح بوم آورد
  3. ساخت سریع و آسان
  4. همخوانی با نوع اقلیم گرم و خشک
  5. زیبایی آجر نمکی

آجر نمکی برای طراحی نما

شما می‌توانید از این مصالح برای نمای ساختمان نیز استفاده کنید. یکی از مواد اولیه این مصالح، نمک است. این ماده در دسترس است و به عنوان یک متریال مناسب می‌تواند انتخاب شود. طراحی نما باید با توجه به نوع طراحی سایر ساختمان ها باشد. در شهرهای کویری معمولا اغلب خانه ها خشتی و دارای رنگ‎‌های روشن هستند. گاهی ظاهر بسیاری از این شهرها کاملا سفید است.

طراحی نما باید توسط معمار و افراد با تجربه انجام شود. در صورتی که قصد مرمت و بازسازی خانه ها با سبک شهرهای کویری را داریم، باید به این موضوع توجه کنیم. بسیاری عقیده دارند که سبک مدرن و اپارتمان سازی با نوع اقلیم های مختلف، همخوانی ندارد. به همین دلیل بهتر است  هر اقلیم متناسب با نوع آن اقلیم طراحی شوند. نحوه طراحی آجر نمکی شهرهای کویری خودکفا با توجه به نوع طراحی آن منطقه متفاوت است. آجر نمکی یک متریال مناسب برای این گونه مناطق است.

نمک آجر نمکی از کجا به دست می‌آید؟

شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که نمک مورد نیاز برای تهیه آجر نمکی از کجا به دست می‌آید. معادن نمک، دریاچه های نمک و … می‌توانند به عنوان منبعی برای این ماده معدنی باشند. البته در مناطق کویری به راحتی می‌توانید به این منابع دست پیدا کنید. نما و طراحی خانه های کویری توسط افراد با تجربه باید انجام شود. این فضاها باید متناس با شرایط جوی طراحی شوند. در غیر این صورت یک فضای نامتعادل با شرایط اقلیمی طراحی می‌شود. این موضوع همواره از جانب معماران مورد نقد قرار می‌گیرد. آجر نمکی را می‌توان با روشهای کم هزینه تهیه کرد. ‌‎