نمک آنتی کیک – نمک ضد کلوخه

نمک آنتی کیک یا نمک ضد کلوخه نام تجاری یک افزودنی مجاز در مواد پودری یا دانه ای خوراکی و صنعتی است که خود به شکل پودری یا گرانول قابل مصرف می باشد. به دلیل این که نمک یک ماده جاذب رطوبت می‌باشد، لذا با کمک آنتی کیک می‌توانیم از چسبندگی غیر یکنواخت و یا آگلومره (توده‌ای) شدن آن جلوگیری کنیم. ماده‌ای که بعنوان آنتی کیک یا ضد کلوخه مصرف می‌شود می‌تواند فروسیانید پتاسیم، کربنات کلسیم و یا کربنات منیزیم باشد. در نمک‌های خوراکی معمولا از فرو سیانید سدیم یا پتاسیم استفاده می‌شود. به کمک این ماده می توان ریزش آزاد را در نمک‌های خوراکی و صنعتی ببینیم و از کلوخه شدن آنها جلوگیری کنیم.

نمک آنتی کیک - نمک ضد کلوخه

 

ویژگی نمک آنتی کیک یا نمک ضد کلوخه

این نمک ها حتی اگر مدت زمان زیادی در جای مرطوب بمانند، به دلیل داشتن آنتی کیک به هم نمی‌چسبند. آنتی کیک ها در موارد غیر خوراکی مانند نمک جاده ای، کودها، مواد آرایشی و مواد شوینده به کار می روند. در حال حاضر مرکز پژوهش‌های صنعت و معدن ایران قادر به ساخت چندین نوع آنتی کیک معمول در صنایع معدنی می‌باشد. در صنایع دارویی ترکیب پایه برخی آنتی کیک ها با گرید خاص به عنوان آنتی اکسید معده به کار می‌رود.

 

فواید مصرف نمک آنتی کیک در صنایع غذایی

برای جلوگیری از چسبندگی مواد اولیه و محصول در زمانی که بسته‌بندی انجام می‌شود، از نمک ضد کلوخه یا نمک آنتی کیک استفاده می‌شود. بدون استفاده از از این نوع نمک، مواد تشکیل دهنده آرد، بکینگ پودر، شکر و … به تدریج و بعد از مدتی سخت می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که این مواد برای تولید حجم انبوه محصولات، اثرگذاری و کیفیت‌شان کاهش پیدا کند.

از نمک آنتی کیک در موادی که به شکل پودر یا گرانول هستند و توانایی جذب آب و چسبندگی بالایی دارند استفاده می‌شود. موادی مانند نمک خوراکی، شکر، آرد و سوپ های آماده از جمله موادی هستند که سریع آب را جذب می‌کنند و به دلیل چسبندگی بالا تبدیل به توده می‌شوند. این اتفاق استفاده از آنها را سخت می‌کند. نحوه کار نمک ضد کلوخه به این شکل است که متبلور می‌شود و ساختارهای جامدی را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب از چسبندگی و ترکیب شدن مواد با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

 

چه موادی بعنوان ضد کلوخه استفاده می‌شوند؟

مواردی مانند تالک، بنتونیت، دی اکسید سیلیکون و برخی از سیلیکات‌ها جزو آنتی کیک‌ها محسوب می‌شوند. رایج ترین نمک آنتی کیک استفاده شده آلومینیوسیلیکات سدیم است که کاربرد آن در آرد و نمک است. برای جلوگیری از توده‌ای شدن پودر تخم مرغ از آنتی کیک دیگری به نام دی‌اکسید سدیم استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از حرکت روغن و جذب رطوبت، آنتی کیک سیلیکات کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی کیک‌ها برای جلوگیری از چسبندگی مواد مختلف تغییر در ترکیب مواد غذایی ایجاد نمی‌کنند. تولید کنندگان مواد غذایی برای بهینه شدن تولید از ضد کلوخه استفاده می‌کنند، ضد کلوخه با جلوگیری از ایجاد توده و جذب آب توسط مواد اولیه، هزینه آرد، شکر و سایر مواد شیرینی‌ها را کاهش داده است.

 

برای خرید نمک کلوخه ای با کارشناسان فروش ما از طریق تلفن های مندرج در صفحه «تماس با ما» در ارتباط باشید.