نمک جاده – نمک برفروبی – نمک معابر

نمک جاده - نمک برفروبی - نمک معابر

سال‌ها است که برای جلوگیری از یخ زدگی سطح خیابان ها، معابر و جاده ها درصدی از نمک را به مخلوط شن و ماسه اضافه میکنند. هم اکنون نسبت مخلوط شن و نمک یا ماسه و نمک که توسط شهرداری های مناطق برای رفع یخ زدایی استفاده می شود 70 به 30 است. (30% نمک و 70% شن یا ماسه). این نسبت استاندارد، بهترین روش نمک پاشی در دنیا می باشد. در راه های شریانی و نواحی شهری، بیشتر از نمک خالص و در راه های روستایی از مخلوط نمک و ساینده‌ها استفاده می شود. در یخ زدایی با این روش غالبا پیش از شروع هوای نامناسب، نمک پخش می‌شود. برای ساخت مخلوط مورد نظر از دو نوع نمک استفاده می شود که از آنها به عنوان نمک جاده و معابر یا نمک برفروبی یاد می‌شود:

  • نمک نرم (نمک پودری): اغلب برای ترکیب با ساینده ها استفاده می شود و تمایل چسبندگی بیشتری به ماشین آلات دارد.
  • نمک درشت (نمک شیلاتی ، نمک شکری): برای ذوب کردن لایه‌های متراکم برف و یخ استفاده می‌شود. این نمک‌ها به سبب دیر انحلالی، بهتر در برف و یخ نفوذ کرده و قادر است پیوندهای این دو را بشکند.

 

آیا نمک جاده همان نمک خوراکی است؟

نمک خوراکی برای استفاده انسان تصفیه شده و فاقد ناخالصی است اما نمک جاده حاوی انواع ناخالصی‌ها است که آن را برای مصارف خوراکی نامناسب می‌کند. همچنین نمک خوراکی فرایند فرآوری را نیز گذرانده و دارای ید مورد نیاز بدن است و برای جلوگیری از ابتلا به گواتر مفید است.

نمک جاده از کجا تهیه می‌شود؟

نمک‌ جاده را به روش طبیعی از دریاچه‌های مختلف بدست می‌آورند. همانطور که گفته شد این نمک برای مصارف خوراکی مناسب نیست چرا که دارای ناخالصی‌هایی مانند شن و ماسه است. علاوه بر دریاچه‌ها، نمک جاده را از خرد کردن سنگ نمک‌های با رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای نیز بدست می‌آورند. بعد از این کار آنها را در کیسه‌هایی می‌ریزند و آن را دراختیار مردم قرار میدهند.

شهرداری در فصل سرما این کیسه‌های نمک را در کنار کوچه‌ها و خیابان‌ها قرار می‌دهد تا مردم برای یخ زدایی معابر از آن استفاده کنند.

استفاده از محلول آب نمک

از ترکیب آب و نمک قبل از طوفان برف و برای جلوگیری از یخ زدن معابر استفاده می‌شود. مشکلی که در استفاده از این محلول وجود دارد این است که اگر بعد از برف باران ببارد، محلول شسته می‌شود همچنین ممکن در اثر کاهش بیش از حد دما این محلول یخ بزند. بهترین دما برای استفاده از محلول آب نمک دمای 20 تا 30 درجه است.

 

تاثیر نمک جاده بر آب‌های زیرزمینی

در برخی موارد ممکن است به دلیل استفاده زیاد از نمک جاده و سرمای بیش از اندازه، نمک معابر تاثیر گذاری کافی را نداشته باشد و به آب‌های زیر زمینی نفوذ کند. نمک جاده بعد از رسیدن به آب‌های زیر زمینی، آنها را شور می‌کند. همچنین نمک برفروبی حاوی ناخالصی زیادی است و این ناخالصی‌ها آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌‌کنند.

جهت دریافت قیمت نمک جاده یا نمک یخ زدایی هم اکنون با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. به این منظور می‌توانید از اطلاعات مندرج در صفحه «تماس با ما» اقدام بفرمایید.