همانطور که در مقالات دیگر وبلاگ تخصصی نمک ذکر کرده ایم، کاربرد نمک سدیم کلرید فقط محدود به مصارف خانگی نمی‌باشد. بلکه نمک بصورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوشتار درباره کاربرد نمک در پزشکی و داروسازی صحبت خواهیم کرد.

سرم نمکی - کاربرد نمک در پزشکی و داروسازی

سرم نمکی : یکی از رایج‌تریم موارد کاربرد نمک در پزشکی و داروسازی

موارد کاربرد نمک در پزشکی و داروسازی

سدیم کلرید به طور گسترده در تهیه انواع محصولات دارویی برای تولید محلول های ایزوتونیک استفاده می‌شود. در اسپری‌های نمکی برای رفع گرفتگی بینی، محلول های شستشوی داخل وریدی، قطره شستشوی چشم، سرم شستشو و… نمک نقش ماده اصلی تشکیل دهنده دارو را ایفا می‌کند. در تهیه برخی داروهای دیگر از نمک در کنار ماده اصلی دارو با اهداف مختلفی نظیر اثربخشی بیشتر، ماندگاری بالاتر، ایجاد دُز مؤثر دارو و… استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از موارد دیگر کاربرد نمک در داروسازی می‌پردازیم:

 

1 – استفاده از نمک در ساخت قرص و کپسول

نمک سدیم کلرید به طور وسیعی به عنوان رقیق كننده غلظت مواد در قرص ها، كپسول ها و داروهای تزریقی به كار می‌رود. نمک همچنین قابلیت كنترل مواد آزاد شده از یک قرص یا كپسول را دارد و به عنوان یک روان‌ ساز برای قرص ها و كپسول ها عمل می‌كند. از این رو، در برخی از داروها از سدیم کلرید  به عنوان پرکننده قرص یا کپسول استفاده می‌کنند.

 

2 – کاربرد نمک در جبران کمبود سدیم

سدیم کارید به صورت خوراکی یا تزریقی برای معالجه کاهش آب میان بافتی و کمبود سدیم در بدن بیماران استفاده می شود.  محلول 9/0 % سدیم کلرید، فشاری همانند سرم خون دارد و به صورت تزریقی مصرف وسیعی در معالجه بیماران دارد. ممکن است با گذشت زمان مقداری از نمک محلول در سرم های تهیه شده از کلرید سدیم، متبلور شده و سرم را از حالت زلال بودن خارج کنند که در این حالت، سرم ها نباید مورد استفاده بیماران قرار گیرند.

 

3 – استفاده از نمک در تهیه داروهای هومئوپاتی

سدیم کلرید در تهیه داروهای پزشکی هومئوپاتی  Homeopathic کاربرد دارد. هومئوپاتی یا «مشابه درمانی» نوعی دارو درمانی است. در این روش درمانی، با تحریک سیستم ایمنی و حیاتی بیمار و یا به عبارتی دیگر سیستم عصبی و روانی و یا سیستم ایمونولوژی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهند. هومئوپاتی به عنوان طب سنتی آلمان شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی به عنوان طب جایگزین و مکمل از آن نام می‌برد. طب جایگزین یعنی رشته‌هایی مثل طب سوزنی و هومئوپاتی که حتی می‌توانند در شرایطی، جایگزین درمان‌های عادی و رایج شوند و یا در کنار درمان‌های رایج به عنوان یک درمان مکمل مورد استفاده قرار گیرند.

 

4 – استفاده از نمک در جبران آب و املاح بدن

سدیم کلرید یکی از مواد تشکیل دهنده ORS:Oral Rehydration Solution است. برای جبران آب و املاح از دست رفته بدن به هنگام اسهال حاد، آن را  تجویز می کنند.

 

5 – استفاده از نمک در درمان بیماران سرطانی

آزمایشات محققان و پزشان ژاپنی نشان می دهد كه سیستم ایمنی بیماران سرطانی می‌تواند به وسیله معالجه با محلولهای نمكی فعال شود. محققان با موفقیت از نانوذرات کلرید سدیم برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده کردند. (منبع)