در مقاله دیگری در وبلاگ تخصصی نمک در سپیدر درباره کاربردهای نمک در خانه صحبت کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم توجه خود را بر کاربردهای دارویی نمک معطوف کنیم.

 

ثابت کردن ضربان غیر عادی قلب

در مواردی که پایین بودن ضربان قلب وجود دارد، نمک یکی از راه‌حل‌هاست. با استفاده از نمک می‌توان ضربان پایین قلب را بالاتر آورد و به حالت عادی آورد. همچنین مصرف نمک در میزان مناسب (حدود 5 گرم در روز) برای تنظیم کردن سرعت ضربان قلب مناسب است.

 

تنظیم فشار خون

افزایش سدیم در خون باعث افشار فشار خون می‌گردد. بنابراین به افرادی که دچار فشار خون بالا هستند توصیه می‌شود که مصرف نمک خود را تنظیم کنند. اما در مورد افرادی که دارای افت فشار هستند برای بالاتر بردن و تنظیم فشار خون می‌توان از نمک بهره برد و میزان سدیم را تا حد مناسب بالا آورد.

 

خروج اسیدیته زیاد بدن

با افزایش اسیدیته، بدن ما مستعد ابتلا به انواع بیماری های مزمن خواهد بود. با ایجاد این شرایط، مواد معدنی گرانبها از جمله کلسیم، سدیم، منیزیم، و پتاسیم از اندام و استخوان ها حذف می شوند تا اسید را خنثی کرده و از بدن خارج کنند. به همین دلیل ما شاهد افزایش پوکی استخوان خواهیم بود. نمک یکی از مواردی است که می‌تواند موجب خروج اسیدیته زیاد از بدن شود.

 

کمک به عملکرد صحیح سلول های عصبی و ماهیچه‌ای

بدن انسان برای هدایت تکانه های عصبی، انقباض و شل کردن ماهیچه ها و حفظ تعادل مناسب آب و مواد معدنی به مقدار کمی سدیم نیاز دارد. سدیم دارای بار الکتریکی است و به الکترولیت معروف است. این عنصر می‌تواند باعث انقباض ماهیجه‌ها و انتقال پیام بین سلولهای عصبی شود. یون‌های پتاسیم و کلرید نیز می‌توانند موجب تکانه‌های عصبی و انقباض ماهیچه‌ها شوند.

 

جذب مواد مغذی

نمک طبیعی به غیر از سدیم و کلر ممکن است حاوی عناصر دیگری نیز باشد. وجود عناصری مانند پتاسیم، فسفر و … در نمک طبیعی می‌تواند به انتقال این عناصر مفید به بدن ما بیانجامد. هر چند احتمال وجود برخی ناخالصی‌های مضر باعث ایجاد تردید در استفاده از نمک‌های طبیعی شده است.

 

صاف و نرم کردن حنجره و جلوگیری از چسبناک شدن مخاط

غرغره کردن آب نمک برای غشای مخاطی حنجره مفید است و التهاب را تسکین می‌دهد. غرغره کردن آب نمک همچنین موجب می شود که حنجره شما به صورت کامل پاک شده و راه‌های تنفسی از عوامل بیماری زا و حساسیت زا در امان باشد.

 

برای بیماری زکام و سینوزیت

شستشوی بینی برای تمیز کردن سینوس های پر شده و رفع علایم سینوزیت مفید است اما استفاده طولانی مدت از آب نمک برای شستن بینی نتیجه عکس دارد.

 

آنتی هیستامین طبیعی

اگر دچار آبریزش بینی شده‌اید، مجرای بینی خود را مرتباً با آب نمک بشویید. این کار می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. با توجه به اینکه اکثریت ما به کرات به این مشکل برمی‌خوریم و در سال ممکن است چندین بار دچار سرماخوردگی و آبریزش بینی شویم، بنابراین شاید این کاربرد نمک یکی از مهم‌ترین کاربردهای دارویی نمک باشد.

 

تنظیم خواب

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. اما مصرف نمک (بویژه نمک طبیعی تصفیه نشده) در میزان مناسب آن می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و به این شیوه، در تنظیم خواب تأثیر مثبتی بگذارد.

 

جلوگیری از کرامپ یا گرفتگی عضلانی

املاح موجود در نمک طبیعی (نمک استخراج شده از دریاچه و دریا بدون اینکه تصفیه شده باشد) نظیر منگنز، منیزیم و پتاسیم دارای ویژگی های درمانی هستند و درمان طبیعی برای کرامپ یا گرفتگی عضلانی تلقی می‌شوند.

کاربردهای دارویی نمک : نمک حمام

کاربردهای دارویی نمک : نمک حمام : مناسب برای رفع گرفتگی ماهیچه‌ها و درد مفاصل

 

جلوگیری از ریزش بزاق در حین خوابیدن

نوشیدن آب نمک گرم بصورت ناشتا در صبح‌ها و قبل از خوابیدن می‌تواند از ریزش بزاق در حین خوابیدن جلوگیری کند.